Har du glemt dit kodeord?

Indtast venligst dit brugernavn eller emailadresse. Instruktioner i nulstilling af kodeord vil blive emailet til dig med det samme.
Nulstil kodeord

Tilbage til loginformular 

Død og begravelse

Anmodning om begravelse

Du skal som anmelder aflevere en digital anmeldelse til begravelsesmyndigheden, som er sognepræsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor afdøde havde bopæl. Den digitale anmeldelse af ligbrænding/begravelse sker fra www.borger.dk. Her oplyser du, om den afdøde skal begraves eller brændes, og om en præst skal medvirke ved begravelsen (kirkelig begravelse). 


Begravelsesmyndigheden skal tage stilling til, om begravelsen kan gennemføres, sådan som det er ønsket på anmeldelsen. Hvis den kan det, fremsender begravelsesmyndigheden en afgørelse til din e-boks og underretter Skifteretten om dødsfaldet. 


Begravelse eller ligbrænding kan først ske, når afgørelsen fra begravelsesmyndigheden er afleveret til kirkegården eller krematoriet. Begravelse eller ligbrænding skal normalt ske senest 8 dage efter dødsfaldet (dødsdagen medregnet). 


Du skal udfylde anmeldelsen på www.borger.dk og sende den signeret med Nemid dérfra. Såfremt lægen ikke har registreret dødsfaldet digitalt, og der således kun er udfyldt en lægelig dødsattest i hånden, skal den lægelige dødsattest ligeledes fremlægges for begravelsesmyndigheden. Såfremt lægen digitalt har registreret dødsfaldet, får begravelsesmyndigheden automatisk besked herom.  

 
Begravelsesmyndigheden sørger for at registrere dødsfaldet i CPR.